Vaksinering

Vaksinering er viktig for å forebygge alvorlige smittsomme infeksjoner hos din hund og katt.
Priser
Vaksinering

Flokkimmunitet og smitteforebyging

Sammen bidrar man også til å skape en flokkimmunitet der man bor, og på den måten til å holde de alvorlige og svært smittsomme sykdommene på avstand og forebygge smitteutbrudd.

Smitten finnes i nærmiljøet, og kan smittes selv om dyret ikke har direkte kontakt med andre dyr.

Vaksinering er ofte påkrevd dersom hunden din skal på hundeutstilling, på valpekurs, driver lydighetstrening eller skal på kennel.

Alle hunndyr som brukes i avl anbefales å være vaksinerte. Dette er fordi diende mødre overfører immunitet til valper og kattunger gjennom råmelk, og dermed forebygger smitte frem til de er store nok til å vaksineres selv.

Helseundersøkelse inkludert

En vaksinetime hos oss inkluderer alltid en grundig helseundersøkelse av ditt dyr, og bidrar på den måten å ivareta kjæledyrets helse og livskvalitet, og kunne avdekke symptomer eller tidlig tegn på sykdom slik at denne kan behandles tidlig eller forebygges.

På denne måten er en årlig vaksine en rimelig og god mulighet til en grundig helsesjekk og god dialog med din veterinær, og en mulighet til å stille spørsmål man måtte ha, samtidig som man beskytter sitt eget dyr mot sykdom.

Smittepress

Smittepresset i Norge er relativt lavt, mye grunnet god oppfølging av dyreeiere, god hygiene og få eierløse dyr. Likevel bidrar økt import av dyr fra andre land, og ikke minst utenlandsreising til økt smittepress. Derfor vil en vaksinasjon av ditt dyr være en smart investering i dyrets egen helse.

Vaksinering av hund:

Alle hunder bør vaksineres mot de fire kjernesykdommene som finnes i Norge:

• Valpesyke
  • Hundehepatitt
  • Parvovirus
  • Kennelhoste

Vi følger de europeiske retningslinjene for vaksinasjon, som innebærer følgende vaksiner:

Grunnvaksine hos valp:

• 8, 12, og 16 uker
  • Boostervaksine ved 6 måneders alder
  • Årlig boostervaksine (Kennelhoste), samt booster av grunnvaksinen hvert tredje år.

Kennelhostevaksinen kan gis som dråper i nesen, eller som injeksjon. De aller fleste hunder bryr seg ikke om selve stikket eller nesedråpene. Vaksinene som tilbys i Norge er av høy kvalitet, og bivirkninger sees ytterst sjelden.

I tillegg vil vi anbefale beskyttelse mot Leptospirose dersom hunden din skal reise til utlandet.

Les mer om utenlandsreise med ditt kjæledyr her.

Vaksinering av katt:

Alle katter bør vaksineres mot de vanligste sykdommene i Norge:

• Kattepest (felint panleukopenivirus)
  • Katteinfluensa some text
    • Felint herpesvirus/rhinotracheitt
    • Felint calicivirus

Grunnvaksineringen består oftest av følgende vaksiner:

• To vaksiner med 3-4 ukers mellomrom, fra 8-9 ukers alder
  • Årlig boostervaksine for å vedlikeholde beskyttelse mot katteinfluensa
  • Booster mot kattepest minst hvert tredje år

Alle katter som går ute og møter andre katter anbefales å være vaksinert mot disse sykdommene. Katter som lever tett med andre katter: hos oppdrettere eller på kattehotell er særlig utsatt.

Innekatter

Selv innekatter bør vaksineres minst hvert tredje år for beskyttelse mot kattepest – ettersom smitte kan komme inn med eier eller gjennom luften.

Særlig vil innekatter – som ikke har bygget opp en god beskyttelse mot bakterier og virus gjennom et liv i kontakt med andre katter og nærmiljøet være utsatt for smitte på et kattehotell. For disse kattene vil en aktiv vaksine være helt avgjørende for å unngå å bli syk etter et pensjonatopphold. Snakk gjerne med veterinæren for veiledning før et slikt opphold, og begynn planleggingen med vaksinering minst 4 uker før pensjonatoppholdet.

Injeksjon i nakken

Vaksinene gis som en injeksjon under huden i nakken. Det er sjelden at kattene bryr seg om selve stikket, og bivirkninger etter vaksinen er ytterst sjelden. Under vaksinasjonstimen vil katten alltid få en grundig helseundersøkelse, og det er rom for å stille de spørsmålene en måtte ha.

Resepter på ormekur og flåttbeskyttelse

Vi vil også kunne skrive ut resepter på ormekur og flåttbeskyttelse skreddersydd kattens behov når katten er på besøk hos oss minst èn gang årlig. Særlig katter som begynner å bli eldre, er en aktiv immunisering ved årlig vaksine, og god dialog med veterinæren viktig slik at alderdommen til katten blir så fin og frisk som mulig.

Trenger du hjelp eller har noe du lurer på?

Vi er her for deg og ditt kjæledyr. Ikke nøl med å ta kontakt for en hyggelig samtale.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.